FARSØ: Nogenlunde sådan kunne et slogan for vinduesvirksomheden Outline i Farsø lyde. Outline, der i de seneste år har oplevet en rivende udvikling og stor vækst - også i det forgangne Corona-prægede år, giver æren for succesen til medarbejderne.

40 nye medarbejde i år
Virksomheden har ikke bare redet stormen af, men har alene i 2021 ansat 40 nye medarbejdere for at kunne følge med efterspørgslen. Fabrikken kører på fuld kapacitet, fordi danskerne bruger penge på boligen som aldrig før, ifølge administrerede direktør Jens Sørensen.

Historien trækker en lige linje op til i dag
Virksomheden fra 1982 blev i perioden 2006 til 2010 solgt til den svenske vindueskoncern Inwido. Da Jens Sørensen overtog ledelsen af virksomheden for godt 11 år siden, oplevede han virksomheden som et solidt skib, men også som en maskine med en kommandobro, der trængte til en ny retning. Jens’ opgave var derfor ganske klar; Outline skulle gøres til en profitabel forretning, og tilliden hos medarbejderne og kunderne skulle styrkes.

Det handler om medarbejdernes tillid
Jens Sørensen var aldrig i tvivl om, at det var medarbejdernes tillid, der skulle vindes først og fremmest. Så skulle det andet nok også følge med. Han indførte et motto der hed, og stadig hedder: 9 ud af 10 arbejdsdage skal være gode, og den sidste skal være ok!

I starten blev dette mødt med mistro; men det var vigtigt for ledelsen, at man ikke lovede noget, der ikke kunne holdes. Alle begår fejl, men man skulle ikke tage os i at bryde løfter, understreger Jens Sørensen. Derfor meldte han også ud, at man ikke ville kunne lykkes med at tage ham i ikke at holde indgåede aftaler. Der blev derfor lavet nye aftaler omkring bonussystemer for de timeansatte, og der blev indført en ny ledelsestilgang, som skulle styre Outline i en ny retning. Både medarbejdere, ledelsen og koncernen var enige om, at der var mange ting der kunne forbedres; men der var aldrig tvivl om, at det nok skulle lykkedes, og man kunne også ret hurtigt se en positiv forandring i virksomheden.

Vi tænker hele tiden på at bygge virksomheden op til det, vi tror på den bliver, i stedet for at fokusere på hvad markedet bringer og så tilpasse virksomheden derefter, fortæller Jens Sørensen. Dermed bliver kompetencer og kapacitet opbygget før behovet overstiger evnerne.

Vinduesbranchens bedste medarbejdere
Jens Sørensen siger - uden at vakle, at Outline har de bedste medarbejdere i branchen, og det har han mange gode eksempler på.

Der er altid en velvillighed hos medarbejderne til lige at gå den ekstra meter. Det kan bl.a. komme til udtryk når der er produktionsstop og medarbejdere er ”tvunget” til at gå hjem. Så snart de hører at tingene er oppe og køre igen, så møder de også ind igen for at færdiggøre arbejdet. Vi er den fabrik, der har den korteste leveringstid ud til vores kunder.  Og det er takket være den kultur, som alle møder her. Folk mærker det fra starten, for det smitter af på nye folk. Nogle gange er der overarbejde, og det bakker de ansatte op om. Og selvom der ind i mellem trækkes store veksler på medarbejderne, så føler de sig også mere frie, oplever Jens Sørensen.

Et andet eksempel på denne virksomhedsånd, er at ledergruppen på i alt fem folk, som Jens Sørensen står i spidsen for, kun har haft én udskiftning i de år han har været på Outline. Det er et yderst sjældent syn.

Han fremhæver også, at det er lykkedes for virksomheden at tiltrække flere unge, højtuddannede medarbejdere. Det kræver både fremsynethed og et vist mod at ansætte profiler, der er atypiske for en branche, og tro på, at deres kompetencer og kreativitet kan tilføre en traditionel fremstillingsvirksomhed noget værdifuldt. Men erfaringerne viser, at det sagtens kan fungere hos Outline.

Plads til udvikling for den enkelte medarbejder
Endelig lægger Outline også stor vægt på, at der skal være plads til udvikling for den enkelte medarbejder, og der skal gøres plads til at udvikle en karriere i virksomheden. Det kan imødekommes for næsten alle typer af ønsker, når virksomheden er blevet så stor, som den er. Men Jens Sørensen understreger, at der også fortsat er både plads til og respekt for dem, der blot vil passe arbejdet fra dag til dag, og ikke har store ønsker om udvikling.

Den interne kommunikation har været udfordret af Covid-19
Direktøren har ikke “været oppe på ølkassen” og pep-talke virksomheden igennem krisen. Men han vil gerne være mere synlig, som det var muligt før virksomheden blev så stor. I stedet er kommunikationen fra toppen til medarbejderne styret centralt igennem mellemlederne. Man mister lidt kontakten, når virksomheden er så stor, og man kan ikke nå rundt på alle skifteholdene og være til stede, men det er dog stadig en god tradition, at kunne hilse personligt på alle nye medarbejdere, siger Jens Sørensen.

En kommende udfordring er generationsskiftet, hvor medarbejderne helt naturligt bliver ældre og før eller siden vil stoppe. Kulturbærerne må ikke forsvinde, understreger Jens Sørensen. Der skal altid være nogen, der tager sig af de nye medarbejdere og giver Outline-kulturen videre. Men direktøren er optimist og tror på, at der nok skal komme nye folk ind i takt med udskiftningen, der ikke alene kan være med til at fastholde kulturen, men også tilføre virksomheden en masse ny og lærerig viden.

"Ledelsen er god til at informere, er jordnære, og god til at møde alle i øjenhøjde, der bliver ikke gjort forskel på forskellige grupper af medarbejdere, så man føler sig ligeværdig uanset om man arbejder i produktionen eller administrationen, siger Bente Johansen (som har været ansat i 22 år) og fortsætter:

Når man er ansat ved Outline, er der meget medansvar, alle tager ansvar for at arbejdet bliver udført til den rette tid, det kræver en stor fleksibilitet fra alle medarbejder for at det kan lykkedes, men det er en naturlig del af at være ansat her, og alle er generelt altid parat til at yde en ekstra indsats hvis det er nødvendigt. "

Og hvad så fremover?
Det har mange fordele at være en solid og veldreven virksomhed i en stor koncern. Man kender sin koncernmæssige faste rolle i værdikæden, kunder og marked ligger fast, og der er frihed til at drive forretningen. I perioder lægges der også meget fokus på nyudvikling af produkterne, og der investeres i optimering på fabrikken; men man kan ikke investere sig ud af problemer, fortæller Jens Sørensen og fastholder, at meget her bæres igennem af medarbejderne.

Selvom den store efterspørgsel på vinduer og døre er forsøgt imødegået med ansættelsen af mange nye medarbejdere, så har de nuværende 323 medarbejdere fortsat meget at se til, og mange glæder sig derfor også til at få den mere ”normale” hverdag igen.

Der vil helt klart blive kigget ind i flere, nye strategiske tiltag fremover, forklarer Jens Sørensen, men samtidigt lover han, at produktionen af vinduer fortsat er fuld ud forankret her i Farsø, og der nok skal findes løsninger til fremtidig vækst.

Det bliver bemærket
Det er derfor heller ikke gået ubemærket hen at Outline er en virksomhed med succes på alle fronter, og der står stor respekt om Outline-navnet. Derfor har Farsø Erhvervsråd også valgt at hædre Outline med Erhvervsprisen som uddeles til succesfulde og bemærkelsesværdige lokale virksomheder i 9640. Prisen blev officielt uddelt på Farsø Erhvervsråds generalforsamling i sidste uge.

LÆS OGSÅ: Outline Vinduer hædret med erhvervspris efter usædvanligt år

e-max.it: your social media marketing partner