FARSØ: Der er jubelglæde i stemmerne hos Farsø’s tre frisører, KlipOKjær, Frisør Gerner og Hårsnedkeriet,

da regeringens genåbningsplan har de liberale erhverv, der bl.a. omfatter frisører, til at genåbne som de første.

Det bliver lige efter påske, tirsdag den 6.april, hvor frisørerne igen kan tage saksen i hånden efter næsten 4 måneders nedlukning. Frisørerne blev lukket ned før jul sammen med detailhandlen.

Tryk på online-bestillinger
Nyheden gav straks tryk på frisørernes online-booking sytemer, der på et tidspunkt også gik ned, grundet de mange henvendelser.

Hos Frisør Gerner, der ikke har online booking, men derimod en lang bestillingsliste, gik frisør Helle Gerner straks i gang med at ringe til sine kunder på listen.

For alle tre frisørsaloners vedkommende er der booket op i det meste af april.

Men det skal ikke afholde kunder fra at ringe til os, når vi åbner op, der kan jo være et ledig tid eller et afbud, lyder opfordringen fra Elin Kjær, indehaver af KlipOKjær.

Hun og de øvrige frisører udvider nemlig deres åbningstids betragteligt i den kommende tid for at få bugt med de mange kunders ”coronahår”.

Har været en frustrerende tid
-Vi er så glade for at vi nu langt om længe må åbne igen. Nu skal ja-hatten på igen. Men det har været en frustrerende tid, hvor vi føler vi har fået bundet armen om på ryggen uden at kunne gøre noget, for frisørerne er det sted hvor der er set allermindst smitte.      

Elin Kjær har samme oplevelse. Det har ikke været sjovt.

- Vi er flere gange blevet sat i udsigt til at måtte åbne, men så måtte vi alligevel ikke. Kunderne har virkelig følt med os, men det samme tilbagevendende spørgsmål har været ”Hvornår åbner i”, hvilket i bund og grund skyldes, at ingen har kunnet set argumenterne for at frisører skulle holde lukket, når der er tidsbestilling og vi kan sikre god afstand i salonen.  

Krav om coronapas eller negativ test
Når corona-håret i den kommende tid skal trimmes, så er der krav om, at man møder op med et coronapas eller en negativ test der er højst 72 timer gammel, der viser man er smittefri.

-Det er vi naturligvis lidt kede af, at vi skal til at agere corona-politi, siger Elin Kjær. Men det må vi forholde os til, for ingen er naturligvis interesserede i at blive smittet. Men hvis det ikke er i orden, giver det både bøde til kunden og salonen.          

Frisør Helle Gerner, må den første uges tid lede sine kunder ind gennem bagdøren.

-Det er ikke noget problem, det har vi prøvet før. Kunderne har jo bestilt tid i forvejen. Men det bliver alligevel godt når fordøren kan åbnes sammen med de øvrige butikker i centret efter en uge.

Selvom det ikke er noget problem med afstand, hygiejne, mundbind, visir i salonen, så gør hun også opmærksom på salonens mobilfrisør tjeneste, som blev startet op sidste år.

e-max.it: your social media marketing partner