FARSØ: Efter flere år med produktudvikling med fokus på energioptimering begynder Farsø virksomheden Outline Vinduer nu at gøre sin produktpalette klar til, hvad virksomheden forventer er et af byggeriets næste store fokusområder; nemlig indeklima. 

Derfor har vinduesproducenten netop fået tildelt Indeklimamærket, mens andre store tiltag og indsatser er på vej i virksomheden.

I lang tid har Outline Vinduer udviklet og lanceret flere nye produkter, der mere end lever op til de skærpede energikrav i bygningsreglement 2020. Og efter at have nået adskillige mål på området blandt andet i form af et nyt trævindue og et 2-lags vindue med energimærke A begynder virksomheden nu at se endnu længere fremad mod de næste store fokusområder i byggebranchen, og her forventes indeklima at være højt på dagsordenen:

- Det er vigtigt hele tiden at have fokus på forbedringspotentialer, så vi er konkurrencedygtige på markedet, og det kræver, at vi som minimum følger med udviklingen og allerhelst er på forkant. Derfor bliver vi også nødt til at tænke i langsigtede løsninger i forhold til de konstant stigende krav, der hele tiden bliver stillet til byggebranchen, og det går vi nu for alvor i gang med på indeklimaområdet, fortæller Outline Vinduers direktør, Jens Sørensen.

Det fremgår eksempelvis af boligministerens nylancerede frivillige bærdygtighedsklasse, at der i højere grad skal være et bredt perspektiv på bæredygtighed, hvor der blandt andet kommer et stigende fokus på indeklima. Derudover har Energifonden også lagt vægt på indeklima som et nyt, stort fokusområde de kommende år. Fonden har nemlig med hjælp fra byggebranchen udviklet et ”Roadmap for bygningers rolle i den grønne omstilling”, som skal bidrage med input og sigtelinjer til fremtidens byggeri, og her spiller indeklima sammen med bæredygtighed en fremtrædende rolle: 

- Vi har således en klar forventning om, at indeklima vil være noget, der vil få et endnu større fokus de næste par år – både i bygningsreglement 2025 og 2030 – og derfor gør vi nu det til et af vores næste store udviklingsområder. Og som det første spæde skridt på vejen er det netop resulteret i, at vi har fået Indeklimamærket på vores døre og vinduer, forklarer Jens Sørensen og fortsætter:

- Det er dokumentation og garanti for, at vores produkter bidrager til sundere indeklima og har minimal afgasning, ligesom de ikke afgiver kræftfremkaldende stoffer. Vi mærker generelt, at der er kommet mere opmærksomhed omkring certificeringer i byggeriet, og her ser vi Indeklimamærket som et vigtigt certifikat at have, da det hjælper kunderne til at træffe oplyste valg. De kender os i forvejen for dansk produktion, markedets hurtigste levering og bredeste sortiment. Nu har vi taget endnu et vigtigt skridt ved at dokumentere produkternes afgasning og prioritere indeklimaet. Det viser, at vi prioriterer vores kunders sundhed og trivsel.

Flere indsatser på vej
Indeklimamærket er blot én af flere indsatser, som vinduesproducenten har på vej, og direktør Jens Sørensen glæder sig over i løbet af de næste måneder at kunne løfte sløret for flere at virksomhedens udviklingsområder: 

- Indeklimamærket er blot én af mange områder, vi lige nu kigger på for dels i højere grad at kunne dokumentere, hvad vi allerede kan og dels også at blive endnu bedre på området. Vi har flere og større ting på vej, som vi snart kan løfte sløret for, lyder det afslutningsvis fra Jens Sørensen.

 

e-max.it: your social media marketing partner