HVALPSUND: I ldag åbnede turistinfohytten på Havnepladsen i Hvalpsund til sin 26. sæson.

Infohytten hører blandt de efterhånden få bemandede turistinformationer i sommerlandet. Ellers må man betjene sig selv med turistinformationer på nettet eller på de såkaldte ”self-service” steder med brochurer -der trods alt stadig findes.

Muligheden for at spørge
Men her får man altså ikke de ekstra tips og gode råd – og ikke mindst muligheden for at spørge, som en personlig betjening giver.

-Om vi vil det eller ej, så kommer elektronik aldrig til at give samme imødekommenhed og føling af god service, som hvis man står overfor et menneske, siger Bodil Nymark, der sammen med Hans Tangaa, står for størstedelen af bemandingen af Turistinfohytten frem til udgangen af august måned.

Mange frivillige træder til
De to er lønnede turistmedarbejdere i turistinfohytten og bemander den på skift fra mandag til fredag. I weekenden derimod, er det frivillige der tager tjansen og hjælper egnens turister videre til de oplevelsesperler, som egnen byder på.

-I år er vi en 15-16 frivillige, der træder til i weekenderne, smiler Rete Kyø, der i år har sæsonens første lørdagsvagt.

- Der er sågar to nye der har meldt sig i år, tilføjer hun.

Sådan var det også for Rete Kyø, der meldte som frivillig tilbage i 2016, kort tid efter at hun og hendes mand flyttede til byen.

-Jeg synes det vigtigt, at man som tilflytter kommer med i noget og engagerer sig i byen. Siden har hun stået til rådighed, og har hvert år taget et par vagter i sæsonen.

Hyggeligt at møde byens gæster
-Jeg vil gerne være med til at promovere egnen og denne dejlige by. Men ikke mindst synes jeg, at det er hyggeligt at møde vore gæster og få en snak. Og i år ser det jo ud til, at der kommer ekstra mange danske gæster.

Fyldt med info og brochurer
Netop de danske gæster kan betyde, at der vil være ekstra interesse for egnens kultur og historie. Der er derfor også fyldt godt op med brochurer der netop inviterer til dette i infohytten.

Det er Bodil Nymark, der har sørget for at brochurene er kommet til huse.

-Ja, de fylder meget, men vi har sandelig også mange skønne turiststeder at henvise til. Og ikke at forglemme den pragtfylde natur vi er omgivet af, som kan tages til fods eller på cykel.

Men Limfjorden lokker naturligvis også. Så hvis man som barn kan lokkes med lidt krabbefangst, så udlåner infohytten gerne tøjklemme og spand til dette formål.


Det er i år 26. sæson, at den bemandede Turistinfo i Hvalpsund er åben. I de 10 uger den er åben har den over 2.000 turistekspeditioner. 

Velkomstfolder tjener flere formål
Den Frivillige Turistgruppe og VisitFarsø står ud over turistinfohytten og så bag ”Velkommen til Hvalpsund” folderen. Heri annoncerer de forskellige erhvervsdrivende og foreninger der ønsker at støtte initiativet omkring ”Info-Hytten”. Netop overskuddet fra denne foldergjorde det for nogle år siden muligt at købe en ny hytte til turistinformationen og nu til at vedligeholde den.

-Vejviseren ”Velkommen til Hvalpsund” bliver benyttet meget flittigt, når vi skal fortælle om hvad man kan se i Hvalpsund. Det er det mest utrolige man kan vise og fortælle ud fra det lille kort. Det bedste er, når gæsterne giver store roser, samt siger at det er et utroligt godt gennemført initiativ for så lille en by, siger Bodil Nymark, der nu glæder sig til at dele ud af info og udflugtstips til egnens mange gæster.  


FAKTA:
For 26 år siden, startede en gruppe frivillige borgere en bemandet turistinformation på Havnepladsen i Hvalpsund. Først fra en solgul skurvogn placeret tæt på færgelejet og herefter fra en nyopført – også solgul, bjælkehytte placeret mellem p-pladsen og legepladsen.
Herefter har gruppen af frivillige i Hvalpsund – bestående af i omegnen af 20 ihærdige og engagerede personer, turistsæson efter turistsæson, åbnet turisternes øjne for de herligheder som findes i Hvalpsund og omegn. De har kort og godt ydet en udstrakt service overfor turisterne til gavn for hele byen og egnen omkring Hvalpsund. I 2018 indledtes et tættere samarbejde med VisitFarsø. Formålet var at styrke begge og forsøge at give turisterne nogenlunde den samme information uanset om turisten befinder sig i Farsø eller i Hvalpsund. I sæson 2018 blev der indført gratis WiFi. I 2019 kom der en turist-infoskærm til, hvor turisterne døgnet rundt kan søge turistrelaterede informationer om hele Vesthimmerland.

e-max.it: your social media marketing partner