Nyt matematik samarbejde mellem Farsø og Ullits Skoler

ULLITS/FARSØ: I Vesthimmerlands Kommune er der fokus på matematik både hos elever og lærere. Forrige skoleår var lærerne på kursus om, hvordan man kan styrke elevernes matematiske sproglige udvikling.

Denne udfordring har matematikvejlederne fra henholdsvis Farsø Skole og Ullits Skole taget til sig og har arbejdet på at lave et tværfagligt forløb mellem disse to skoler.

Formålet med det tværfaglige samarbejde er at styrke elevernes sammenhold, når Ullits eleverne kommer til Farsø i 7. klasse. Det andet formål er at klæde eleverne fra Farsø og Ullits fagligt på, så de kommer med nogenlunde samme forudsætninger, når de starter i 7. klasse.

Sidste onsdag blev 6. b fra Farsø Skole inviteret til Ullits Skole for at arbejde med emnet ”mønstre”.

6.b, deres matematiklærer og matematikvejlederen cyklede fra Farsø til Ullits. Eleverne blev delt ind i to- og tremandsgrupper på tværs af skolerne.

Dagens læringsmål var “matematisk sproglighed” inden for emnet ”mønstre” og herefter skulle eleverne indtale deres viden via screencast, d.v.s. indtale og vise mønstre på computeren.

Eleverne var særdeles engagerede i deres arbejde, mange var godt koncentrerede om at blive færdige.

-Eleverne synes det havde været en spændende dag og fra matematikvejlederne skal det lyde, at det gik langt over vores forventning med samarbejdet og deres engagement for opgaven. Vi er klar til at fortsætte vort samarbejde på tværs af vore skoler – næste gang, er det Ullits Skole, der besøger én af de andre 6. klasser på Farsø Skole, fortæller matematikvejleder Åse Elmgreen Pedersen.

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: