Gedsted Skole vil udvikle sin musik- og sangprofil

GEDSTED: I sidste uge var leder og stifter af Sangens Hus i Herning, Mads Bille på besøg på Gedsted Skole, for at inspirere og ”forstyrre” lærere, pædagoger og musikskolelærere.

Mads Bille fortalte om, hvilken betydning musik har haft for ham og om, hvorledes han gennem tiden har udviklet både den brede musik- og sangundervisning, men også om det mere eliteprægede projekt med Herning Drengekor, som i dag er blandt de bedste i verden. 

Børnehuset i Gedsted er en certificeret sangbørnehave – netop gennem sangens hus i Herning og Gedsted Skole har den en musikprofil, som blandt andet kommer til udtryk ved, at alle elever får instrumentalundervisning.

Efter Mads Billes oplæg, blev der diskuteret i grupper, hvorledes man fortsat kan udvikle musik- og sangprofilen i både skole og børnehave. Dette arbejde fortsættes på de kommende personalemøder.

En skole med musik
På Gedsted Skole får alle elever instrumental undervisning og på den måde er alle en del af Kulturskolen.

Gedsted Skole og Vesthimmerlands Kulturskole har et spændende samarbejde, hvor kulturskolelærerne arbejder to dage om ugen på Gedsted Skole, hvor de underviser i violin, cello, guitar, bas, klaver og keybord. Samarbejdet udspringer af Folkeskolereformen og tankerne omkring Den åbne Skole. Undervisningen er en del af den understøttende undervisning.

Det er meget unikt, at alle skolens elever igennem dette samarbejde får lært at spille på et instrument i løbet af deres skoletid. Fra 0. til 2. kl. spiller alle elever violin eller cello. På 3. årgang er der musikkarrusel og endelig kan eleverne selv vælge instrument i 4.-6. kl. Undervisningen foregår på hold med 4-5 elever pr. hold. Efter skoletid er der mulighed for at spille i strygerorkesteret eller i skolens band.

Sideløbende med instrumentalundervisningen har eleverne folkeskolens obligatoriske musikundervisning. Skolens musiklærer kan tydeligt mærke, at eleverne er meget dygtige og interesseret i musikundervisningen. Hvert år afholdes MGP, hvor eleverne ivrigt stiller op og dyster i 3 kategorier: Sammenspil, sing-a-long, spil og syng selv.

Instrumentalundervisning for alle elever giver et løft på mange niveauer. Eleverne bliver dygtige til at koncentrere sig, vente på tur, lytte til hinanden – tre vigtige kompetencer, når man skal lære og når man skal kunne begå blandt andre. Musikundervisningen bliver en vigtig del af børnenes dannelse. Skolens lærere ser fx at eleverne er et fantastisk publikum. Når der på skolen er besøg af oplægsholdere, optrædende, musikere o.lign. er eleverne meget optagede og respektfulde. De ved, hvordan det er at stå på en scene og de ved at det kræver hårdt arbejde, fx at blive dygtig til at spille på et instrument.



I sidste uge var leder og stifter af Sangens Hus i Herning, Mads Bille på besøg på Gedsted Skole for at inspirere og lærere, pædagoger og musikskolelærere.


 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: