FARSØ: I dag valgte Det Svenske Akademi at aflyse årets uddeling af nobelprisen i litteratur, men sådan var det heldigvis ikke fat i Farsø, hvor Johs. V. Jensen Museet for 5. gang uddelte sin nobelpris til unge vesthimmerlandske forfatterspirer.

Og denne aflysning kunne formand for Johs. V. Jensen Museet, Hans Støttrup Jensen naturligvis ikke undlade at kommentere.

 

-Det er 5. år i træk vi uddeler vores nobelpris. Og så skal jeg lige tilføje, at i år bliver vi den eneste institution der uddeler sin egen nobelpris. Vi plejer at ligge i skarp konkurrence med det svenske akademi. Det er ikke sikkert at akademiet har opdaget det. Men som mange af jer sikkert har hørt, så er akademiet jo røget i totterne på hinanden og det der er meget værre. Så de kan ikke uddele prisen i år. Men vi er ordentlige folk her i Himmerland, så vi skal nok sørge for at den bliver uddelt.  

Novellen ”Fri Fugl” vandt
Og det blev den!. Blandt 40 indsendte noveller blev det Julie Bak Lindholst, elev i 10 klasse på Ranum Efterskole, der løb med nobelprisen for årets bedste Himmerlandshistorie med titlen ”Fri fugl”.
 

En ganske vist meget tragisk historie om en ung pige, der har fundet frihed og tryghed i balletten, som en skadet fod desværre sætter en stopper for. Hun går helt ned med flaget og ender med at drukne sig selv i Vilsted Sø.  

Fra forfatter Knud Sørensen, som havde udvalgt Julie Bak Lindholsts novelle som vinder, sammen med den øvrige komite bestående af forfatter Pia Grandjean Odderskov og Gitte Petersen fra Vesthimmerlands Kommunens skoleforvaltning, lød det: Novellen skildrer overbevisende smertefuld længsel efter frihed i krop og sjæl. En sanselig og intens beskrivelse og fin komposition.

Historien blev efterfølgende læst højt af Else Marie Spanggaard Drost, formand for Johs. V.Jensen Museets Støtteforening.
 

Stor interesse for at deltage
-Der er i år indleveret 40 manuskripter til bedømmelse. Og det er vi meget glade for, lød det videre fra Hans Støttrup Jensen.  Vi er et museum der har den ambition at skabe interesse for god litteratur og skabe muligheder for at afprøve sig selv som skribent. Så vores skrivekonkurrence må gerne betragtes som et kulturelt åndehul, hvor eleverne har mulighed for at trække vejret og slippe deres kreative talenter løs. Der er nemlig et stort dannelsespotentiale i – ikke blot at læse litteratur, men også at skrive og skabe sine egne fortællinger og historier. Alle der har prøvet det ved, at det er en proces som handler om at lære sig selv bedre at kende og få forståelse for andres synspunkter og holdninger. Empatien og forståelsen for andre er netop en mangelvare på de sociale medier. Her er det korte og uigennemtænkte og ofte konfrontationsskabende ytringer der er i høj kurs. Det er en helt anden form for samtale man indleder med sig selv og sine omgivelser, når man kaster sig ud i at skabe sin egen fortælling. Vi skal skaffe rum til denne kreative udfoldelse. Og så skal vi som samfund passe på at vi ikke bliver fanget i en effektivitetsfælde, hvor det kun er de eksakte kundskaber der tæller.
 

Men det kræver naturligvis mod at kaste sig ud i den kreative skriveproces. Man træder jo selv op på scenen og udsætter sig for andres kritiske blikke. Så en stor tak til alle de elever - ikke blot prisvinderne - men alle elever som har taget udfordringen op - og også tak til de lærere og skoler som støttet og bakket op. Den støtte er forudsætningen for, at vores konkurrence kan blive til noget, lød det fra Hans Støttrup Jensen.  

Professionelle forfattere giver blåstempling
Manuskripterne er igen i år blevet bedømt af en komite bestående af Gitte Pedersen fra Skoleforvaltningen og forfatterne Knud Sørensen og Pia Granjean Odderskov fra Limfjordsegenes Litteratursamvirke. De professionelle forfattterindslag i bedømmelseskomiteen  betragter vi som en kvalitetsstempel for vores konkurrence.
 

Borgmester anerkender skrivekonkurrence

Ved Nobelprisoverrækkelsen var der tale af borgmester Per Bach Laursen:.Det at man som ungt mennesker for lejlighed til at prøve sig selv af på et højt niveau, teste sig selv og få bedømt sine tekster professionelt. Det er en gave. Og derfor vil jeg også gerne kvitterere på kommunens vegne for det initiativ som blev taget for 5 år siden. Hvor Johs. V. Museet går ind i det her stykke arbejde. For jeg mener faktisk det er et stykke arbejde der i kommunal sammenhæng har stor betydning.
 

Hvis jeg skal kigge på min egen skoletid i 70’erne, så var det i nogle tilfælde med meget lidet udbytte. Det var en anden tid og der var ikke så mange værktøjer på hylderne hos lærerne som der er i dag. Så derfor må jeg også med skam indrømme at jeg forlod 10. klasse uden at være den skarpeste kniv i skuffen til at læse. Jeg har i andre sammenhænge sagt, at enhver kan blive borgmester. Og det mener jeg rent faktisk, fordi med det lidet udbytte jeg havde i dansktimerne, så er det alligevel lykkedes mig at komme frem til den position i dag. Det vil sige, at det kan være mere kompliceret for jer som kan læse og skrive, for så bliver man jo involveret i noget som man måske ikke kan snakke sig fra, da det jo netop er skrevet ned. Jeg har så  nogle andre talenter, nemlig det med at tale sig ud af det. Men jeg har forklaret mine egne børn at det er med at følge med i skolen og tage imod de tilbud der er. Det er vigtigt,  for netop senere i livet får man brug for at kunne læse, regne og skrive.  

Så det jeg vil sige er, at det er vigtigt at der er en motivationsfaktor, som den vi er samlet om her i dag, hvor unge mennesker kan få en reel mulighed for at prøve sine talenter af.  

Snarlig udvidelse af museet
Afslutningsvis kunne borgmesteren også komme med en opbakning og lovning til museet, som blev taget god imod i forsamlingen.
 

-Johs V Museet har fyldt meget i den kommunale dagsorden i de 8 år jeg har været med. Og det har været på den positive måde,for det har altid været italesat som et fantastisk ste,  som har trange vilkår på mange måder. Og det prøver vi nu på at løsne op for nu ved en udvidelse af museet. Og det er jo ikke altid - når det er kommunale midler der skal tilvejebringes at det er en let opgave, men der bliver arbejdet med det.  

FAKTA:
De vandt blandt 40 indsendte noveller:
Nobelprisen og 1. præmien på kr. 3.000:
Julie Bak Lindholst, Ranum Efterskole, 10. kl. for historien ”Fri Fugl”
2. præmien på kr. 2.000:
Siggie Bolander Jakobsen, Ranum Efterskole, 10. kl. for historien ”Et glansbillede, en bog og et hus”
3. præmien på kr. 1.000:
Emilie Overgaard, Aalestrup Realskole, 8A for historien ”Bevægelsesparken”
Talentprisen på kr. 500:
Jasmin Vinter, Aalestrup Realskole, 8A for historien ”Klasseturen der endte brat!”


 

e-max.it: your social media marketing partner