Gymnasieklasse med idéer til turisme

VESTHIMMERLAND: Vesthimmerlands Gymnasium og HF er med i projekt Væksthimmerland, der blandt andet handler om at øge kontakten mellem virksomheder,

institutioner, skoler mv. i Vesthimmerland. Dette projekt har klassen 2 t og dens engelsklærer, Jonna Fransgård, deltaget i, og det har givet inspiration til at arbejde med emnet turisme og rejser. Projektet omfatter også, at de skriver noget på engelsk (skriftlig aflevering), og i opstarten snusede klassen til innovative arbejdsformer.  

2t, der rummer to studieretninger, en samfundsfaglig og en kreativ retning, har i grupper arbejdet med, hvordan man kunne brande udvalgte steder i kommunen. Idéerne blev forleden fremlagt i en lektion, der blev overværet af turistdirektør Jimmi Pedersen og marketingkoordinator Helene Christensen fra VisitVesthimmerland. Der gik lidt konkurrence i fremlæggelsen, idet direktøren havde præmier med til to grupper: En til vinderen af den innovative kategori, og en anden til det bedste samlede forslag. 

Det var eleverne selv, der havde valgt de steder, de ville brande, og i udgangspunktet var der også et krav om, at hver gruppe skulle levere et produkt ved fremlæggelsen. Allerede her var der overraskelser. F.eks. havde en gruppe valgt at brande Skarp Salling Kirke, og forslaget havde undertitlen ”New Generation”. Det viste sig, at stedet var blevet valgt, fordi én i gruppen, Jakob Aarup Pedersen, kommer derfra, og heldigvis var de andre gruppemedlemmer, Naja Tøttrup Nielsen og Jesper Rytter Thomsen, med på idéen. Der var ikke så mange af tilhørerne (bortset fra de professionelle turistfolk), der kendte kirken i forvejen, men det ville gruppen lave om på. Derfor fremlagde de skitser til et computerspil. Man fik en virtuel rundtur i den spændende kirke, ”Vesthimmerlands uslebne diamant”, der ifølge turistdirektøren er en minimodel af Peterskirken i Rom. Gruppen fik også fint demonstreret den usædvanlige skakbrætssten inde i kirken. De havde arbejdet nogle timer på at lave et spil, hvor man kan smadre kirken med kanonkugler, men det var stedets præst, Torben Haahr, nu ikke så glad for, så andre idéer med spil blev også fremlagt. Det siger sig selv, at denne gruppe løb med præmien i den innovative kategori, og repræsentanterne fra VisitVesthimmerland var ret begejstrede for, hvordan de tre elever havde indtænkt andre aktører i projektet og også været opmærksomme på den økonomiske faktor. 

Den anden præmie gik til en gruppe, der havde arbejdet med golfcentret i Gatten. De havde bemærket, at der ikke er så mange unge derude. Derfor havde de lavet en video, der netop henvendte sig til den målgruppe, med engelske slogans (”I wish I was at …”, og ”More than just a hole”) og humoristiske scener. F.eks. med en pige, der i et badeværelse blæser bobler til et boblebad. Denne video kunne umiddelbart bruges i en online markedsføring. 

Men der var hård kamp om pladserne, og alle seks grupper fik ros af de professionelle tilhørere. En gruppe havde lavet en brochure på engelsk om Trend, hvor der også var tænkt på nye målgrupper. F.eks. ville de lokke spøgelsesjægere til ved hjælp af ”den blå dame” på det nærliggende Vitskøl Kloster, ligesom de ville gøre det trendy at holde jul i Trend. En anden gruppe ville lave krydstogt (Cruise & Fit) rundt om Livø med indlagte landgange på udvalgte steder for at dyrke motion. F.eks. crossfit i Kalveskoven og beachvolley i Louisedalen. Under selve sejladsen skulle turisterne lave yoga og zumba på dækket. En tredje gruppe havde, ud fra de foreliggende planer, taget marinaen i Løgstør under kærlig behandling – med bl.a. friluftsbad, grønt klasselokale, drevet med solcelle-anlæg, og streetfood. Endelig havde den sidste gruppe lavet en video til Dayz Resort/Landal i Rønbjerg, som marketingdirektøren på stedet sikkert gerne ville have fingre i. Den henvendte sig igen mest til unge mennesker. 

Jonna Fransgård gav efter fremlæggelsen udtryk for, at hun også var imponeret over de innovative evner, klassen havde lagt for dagen i arbejdet med de lokale turistmål. Det var så blevet suppleret med at læse og analysere engelske sagprosatekster og litterære tekster om turisme og rejser.

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: