FARSØ: I 1916 anskaffede Johannes V. Jensen sig sin første motorcykel. Det blev indledningen til en ny epoke i forfatternes liv, hvor han kunne kombinere sin fascination for maskiner og fart med sin kærlighed til den danske natur.

Sammen med hustruen Else - anbragt på det umagelige bagsæde, kastede han sig ud i den særlige oplevelse af det danske vejr og de danske landskaber, som var forbundet med togterne på motorcyklen.

Johs. V.’s sommerhus i Tibirke blev samlingssted for et motorcykelslæng, som foruden Johs. V. bestod af bl.a. maleren Albert Nauer, kunsthistorikeren Aage Marcus og journalisten Steen Drewsen.

Deres støjende motorcykelrace op og ned ad sandbakken ved Johs. V.’s sommerhus har sikkert ikke været til udelt fornøjelse for sommerlandets øvrige feriegæster.

I 1922 købte Johs. V. en ny Nimbus - den med kakkelovnsrøret - og en tur tværs over Fyn på denne maskine gav ham inspiration til myten ”Nåede de færgen”.

Nimbus udstillet på museet – og snart foredrag med barnebarnet
På Johs. V. Jensen Museet er der for øjeblikket udstillet en Nimbus af samme model, som den der blev anvendt i Carl Th. Dreyers berømte filmatisering af ”Nåede de færgen”.

Med en udstilling i billeder og tekster sætter museet samtidig spot på Johs. V. passion for motorcykler, som gik i arv til hans sønner – især den næstældste, Villum, som så sent som i en alder af 76 år anskaffede sig sin sidste motorcykel.

Villums søn, Frans Villum Elsass, er i dag tredje generation i Jensen-familien som har kastet sin kærlighed på motorcykler. Frans, som bl.a. har været skribent til motorcykelmagasinet Motorrad, kommer lørdag den 8. juli besøg på museet i Farsø, og vil med udgangspunkt i sin farfars skribentvirksomhed fortælle om familiens liv med motorcykler.

Se annoncen for arrangementet i Farsø Avis her


 

Johs. V. Jensens barnebarn Frans Villum Elsass har arvet passionen for motorcykler og har bl.a. skrevet for et motorcykelmagasin. Nu kommer barbarnet til Farsø for at fortælle om familiens liv med motorcykler.

e-max.it: your social media marketing partner