Streamingforsøg

Af: Torben Thomsen, Gl. Blærevej 66, Blære

Hvad er der i vejen med byrådets såkaldte streamingforsøg?. Hvad gør den manglende interesse fra folket, som i følge en vurdering fra de ansvarlige i byrådet, har udviklet sig fra ikke prangende begyndende interesse til et yderst moderat antal brugere?.

Hvorfor det har udviklet sig den vej, ser ingen i byrådet sig i stand sig til at vurdere eller forklare. Her tilbydes samtlige indbyggere i Vesthimmerland indsigt i tankegange, der beslutsomt og meget eftertænksomt fremstilles af medlemmer.

Er det en spændende form?. Det kunne det måske være, hvis ikke al spænding var pillet ud af fremstillingen, fordi det, der luftes i byrådssalen, allerede har været frembragt i udvalgene og eventuelle kontroversielle meninger mister overraskelsesmomentet her. Det, der fremvises til offentlige beskuelse, kan ikke overbevise om udveksling af tanker om, hvordan man er kommet til et bestemt resultat.

Hvorfor ikke? Man kender resultatet i forvejen og kan derfor springe over flere mellemregninger, hvor der også teoretisk for beskueren ved tv-skærmene er mulighed for at opleve en vis spænding om, hvor dette vil ende.

Spændingen er pillet ud. Det hele bliver et tamt skuespil fremført rutinemæssigt og noget lidenskabsløst af aktører, der er klar over, at de optræder på de eftertragtede skærme for de få minutters berømmelse.

Hvordan gør man et statisk byrådsmøde til et dynamisk?. Hvilke processer foregår der?. Hvorfor er dét vigtigt for modtagerne at vide?. Kunne den gode streamingidé hjælpe demokratiet lidt på vej ved at lade en kommunikationsmedarbejder medvirke og forklare, hvad der skal ske, og sådan skal du forstå dit byråd. Hvis det skete, ville streamingen eventuelt være interessant for undervisningen på kommunens institutioner og den lidt politisk passive ungdom kunne få ilt til medleven i de kommunale beslutninger. En moderator, en ordstyrer bag teknikken kunne forholde sig til tre/fire indslag på dagsordenen uden selvfølgelig at forholde sig til politisk indhold på anden vis end det informerende.

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: