Af: Mie Sørensen, Tyttebærvej 7, Gedsted

Der har det sidste stykke tid, være fokus på Farsø skoles placering på skalaen for måling af det faglige niveau.

Jeg ønsker, som forælder til fire børn, der alle har gået/går i udskolingen på Farsø Skole, samt tidligere skolebestyrelsesmedlem, at knytte et par kommentarer til debatten.

Jeg ved, at man på Farsø Skole gør meget for, at alle elever går til de afsluttende prøver. Det kan være en stor succes i sig selv, at gå til en prøve selvom karakteren måske ikke passer ind i faglige ønskede måltal.

Man kan gøre et tankeeksempel, at en elev som har gennemført en 9. kl. afgangsprøve, ved at møde op og opnår at gennemføre, får modet til at tage 10. kl. og her klarer de faglige mål. Dette kan man ikke læse i statistikkerne. Man kan heller ikke læse, hvor meget den enkelte elev har rykket sig.

Jeg ved, at mine fire børn alle har rykket sig fagligt på Farsø Skole. Det har ikke været på samme sted på karakterskalaen, men et flot resultat for dem hver især.

Ud over det faglige, har det været nævnt, at Farsø Skole er for stor. Ingen af de fire, jeg er forælder til, har på noget tidspunkt omtalt Farsø Skole som "en stor skole" og de har alle gået i "en lille skole" inden skiftet. Tværtimod synes jeg, at der bliver gjort meget for, at lave et tæt miljø om de enkelte klassetrin. Det er samme lærerteam, der følger eleverne fra 7. - 9. kl. Samtidig er der meget fokus på trivsel. I udskolingen er der bl.a. et "MOT-projekt", der sætter meget fokus på udvikling, "tro på dig selv og vær dig selv".

 

Jeg ønsker ikke at fremhæve en skole i Vesthimmerland frem for en anden, blot ud fra egen erfaring vil jeg som forældre bakke op om det arbejde, der bliver gjort på Farsø Skole.

e-max.it: your social media marketing partner