VESTHIMMERLAND: - En vigtig spiller i turismeudviklingen i Vesthimmerland mangler fra 2018. Sådan lyder det ærgerligt fra turistchef Jimmi Petersen, VisitVesthimmerland.

På et pressemøde i går kom det nemlig frem at Made in Denmark - den årlige europæiske golfturnering - fra næste år er flyttet til Silkeborg.

Håber den vender tilbage
VisitVesthimmerland håber dog, at turneringen vender hjem i 2019, da eventen medfører mange afledte effekter.

-Det var med ærgrelse, at vi i VisitVesthimmerland modtog beskeden om, at den årlige europæiske golfturnering, Made in Denmark, bliver flyttet til Silkeborg fra Gatten. Selve turneringen har bragt, og vil i år bringe, mange besøgende til Vesthimmerland, som bliver ambassadører for området og på sigt vil komme igen for at opleve destinationens mange muligheder, lyder der videre fra Jimmi Petersen. 

En event som har skabt loyale besøgende
En event skaber loyale besøgende. VisitVesthimmerland har brugt eventen som platform til at sprede budskabet og fortællingen om Vesthimmerland, og mange af de førnævnte besøgende er loyale turister, som netop kommer på grund af Made in Denmark. Loyale eventgæster øger sandsynligheden for, at budskabet om Vesthimmerland og Nordjylland bliver spredt og eventgæsterne kommer igen – også uden, at eventen er reason-to-go. Med andre ord, når golfturneringen er væk fra området, bliver der længere imellem de loyale besøgende. Dermed ikke sagt, at VisitVesthimmerland ikke har andre effektive markedsføringsplatforme og markeder, som f.eks. fokus på det hollandske, norske og tyske marked. Men VisitVesthimmerland er stadig ærgerlig over, at Region Nordjylland og Made in Denmark ikke har formået at finde en brugbar løsning til glæde for turismeudviklingen i Nordjylland.  

Har indgået i turismestrategi
De afledte effekter af Made in Denmark er at VisitVesthimmerland har sat fokus på Made in Denmark som en del af organisationens turismeudviklingsstrategi 2017-2020. I forbindelse med dette blev der sat fokus på turismens økonomiske betydning i Vesthimmerland, hvor Made in Denmark skal tillægges en del af denne. 

Har bidraget med 62,5 mio. kr
Ifølge rapporten ‘Evaluering og Turismeøkonomisk Rapport’ fra 2015, som er udarbejdet af UCN, VisitDenmark, Epinion og Sport Event Denmark, giver Made in Denmark en afledt effekt på 62.5 millioner kroner.​

Og stor mediedækning
En del af denne sum skal tillægges den samlede sum på 550 millioner kroner i turismeomsætning i Vesthimmerland, hvilket betyder, at golfturneringen spiller en større rolle i den turismeøkonomiske betydning. Set i lyset af dette samt, at det enorme mediafokus har været godt for Vesthimmerland, er det meget trist, at man har valgt at flytte turneringen i 2018.

Kun ’en Himmerland Hill
Der er kun én Himmerland Hill - hul 16, og derfor håber vi, at touren vender hjem i 2019. Der en helt speciel stemning til Made in Denmark, hvor hele Vesthimmerland syder af godt værtskab og stolthed over at være en del af sådan et stort arrangement,​ siger turistchef Jimmi Petersen.

 

Udover den økonomiske betydning har den årlige golfturnering også en afledt effekt i form af, at Vesthimmerland kan blive en golfdestination, hvis man ønsker at gå denne vej i brandingen af området. Golfturisme er en SIT (Special Interest Tourism), hvori golf en reason-to-go. Dog er denne form for satsning tæt knyttet sammen med Made in Denmark. 

e-max.it: your social media marketing partner