FARSØ: I dag havde VisitFarsø alias Farsø egnens Turistforening indbudt samarbejdspartnere til et kig på det ombyggede turistkontor og til en præsentation af det organisationen vil servicere egnens turister med.

Ud over 30 samarbejdspartnere havde indvielsen også besøg af borgmester Knud Kristensen og formand for Kultur- og Fritidsudvalget Kurt Friis Jørgensen.

Skifte til VisitFarsø
Den første forandring fandt man allerede over indgangsdøren til Torvet 1, hvor et 25 år gammelt skilt med påskriften turistinformation er skiftet ud med VisitFarsø. Visit er indenfor de seneste 10-15 år blevet den officielle betegnelse for turistinformationsorganisationer i ind- og udland, og er således også kommet til Farsø på opfordring fra VisitVesthimmerland.

Borgmester havde hilsen med fra turistchef
Borgmester Knud Kristensen havde en hilsen med fra VisitVesthimmerlands turistchef Jimmi Petersen, som var optaget til anden side. Den bestod i en lykønskning med turistinformationen og at være visionær og være på trit med tiden.

Hvorfor gør vi det her?
Formand for Farsø egnens Turistforening alias VisitFarsø, Per B. Frederiksen forklarede det således i sin tale:

Hvorfor gør vi det her? Vi mener, at indtægter fra turisme er afgørende for vort forretnings- og erhvervsliv og dermed for os alle, for fortsat at kunne beholde vore muligheder for indkøb og få service i Farsø og omegn – lukker en forretning p.g.a. manglende omsætning, går det ud over os alle.

Prognoser viser, at tilstrømningen af turister til Danmark er stigende bl.a., - og desværre -, på grund af terror-frygt andre steder i verden, så potentialet er der, og turismen ér en oplagt kilde til vækst i vores område, med de herligheder, som vi råder over.

Derfor har vi valgt, igennem det seneste år, at stramme op på vores lille organisation på flere områder.

Da vi er en forening ønsker vi større fokus på økonomi og lønsomhed, mere synlighed og dynamik, flere medlemmer.

Vi har defineret vores rolle og hvordan forholder vi os til øget digitalisering og værtsskab?

Optimal betjening af turisterne
Vi har haft fokus på optimal betjening af vore kunder, turisterne, ved bl.a. oprettelse af 3 selvbetjeningssteder sidste år i Rådhuscentret, og det gør vi igen i år – en stor tak til Centergruppen og Rådhuscenterforeningen for at vi må være der.

En ny hjemmeside med en kæmpe eksponering er så langt, at I vil kunne se startbilledet på PC’erne på kontoret her i dag. Den er lavet sammen med VisitVesthimmerland udfra VisitDenmarks landsdækkende koncept, og vi og vore medlemmer er derfor med i deres store markedsføring på turistmarkedet ude i verden på 3 sprog. Hertil kommer snart den nye Farsø App. som er udviklet sammen med Handelsstandsforeningen og Farsø Erhvervsråd – den vil I komme til at høre mere om.

Kulmination- nyt turistkontor
Kulminationen på hele processen er dette nye turistkontor som på en måde, er udtryk for vores nye rolle – et info-/brochureområde med klare temaer i foyeren, og her i selve turistkontoret et dialog- og showroom med lys og luft og lokal kunst.

I forhold til tidligere har vi har saneret meget kraftigt i brochurematerialet og forsøger at koncentrere os om vores egen egn, vores kommune og Nordjylland. Udviklingen af nye tiltag og markedsføringsmateriale overlader vi til VisitVesthimmerland, når blot de husker os i Farsø og omegn, lød det fra turistforeningsformand Per B. Frederiksen og fortsatte:

En stemme med 4 dialekter
Vores nye rolle betyder også et nært samarbejde med VisitVesthimmerland og vores overbevisning om, at Vesthimmerland skal tale til og med turisterne med én stemme, men gerne med 4 dialekter. Svarende til de 4 lokale turistforeninger i Aars, Aalestrup, Løgstør og Farsø.

Tiden er løbet fra de gamle og små lokale turistforeninger, og vi kan ikke mere løfte opgaven alene, både når vi ser på økonomi, viden og markedsføringsmæssigt.

 

Beholde lokal idenditet
Turisterne skal modtage entydige og ensartede signaler, uanset hvor i kommunen de henvender sig. Der bør kun være én udgave af kommunens turismepolitik, men….. vi skal beholde vores lokale identitet.

 

Det ombyggede turistkontor er indrettet i trit med tiden, hvor man søger efter specifikke emner såvel på hylder og fysiske brochurer som elektronisk via infoPC.

 Formand for Farsø-egnens Turistforening Per B. Frederiksen fortæller om det VisitFarsø og det nye turistkontor ved indvielsen i dag.

 Som bidrag til ombygningen af turistkontoret har Sparekassen Farsøs Fond bidraget med kr. 10.000. Et bidrag som Pia Asutay(t.v.) fra Den Jyske Sparekasse i dag i forbindelse med indvielsen overdrog officielt til kontoret.   

e-max.it: your social media marketing partner